Gäller hyresavtalet trots att hyresvärden dött?

Hej! Den person jag skrev hyreskontrakt med är avliden sen flera år tillbaka, hennes son äger huset nu. Jag har inte skrivit något nytt hyresavtal med den nya hyresvärden. Ska flytta o undrar om det fortfarande gäller.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då en fastighetsägare avlider är det dennes dödsbo som övertar tillgångarna och fastigheterna. Det är då dödsbodelägarna som kan säga upp hyresgästerna och det är till dem du som hyresgäst vänder dig om du vill säga upp ditt avtal. Reglerna om uppsägningstid finns i 12 kap 3 - 18 § jordabalken.

Vad gäller för dig?

Ditt hyresavtal har fortsatt gälla men din nya motpart i avtalet är dödsboet eller efter arvskifte skett - arvingen. I ditt fall verkar det vara den före detta hyresvärdens son.

Sammanfattningsvis gäller ditt hyresavtal fortfarande.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Maya HempelRådgivare