FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal28/06/2018

Gäller en muntlig överenskommelse om överlåtelse av den gemensamma bostaden?

Hej! För några år sedan när jag och min dåvarande flickvän köpte ett hus så pratade vi lite om vad som skulle hända om någon av oss var otrogen/träffade någon annan. Vi kom då överens och skakade hand på att den som träffade en annan skulle flytta ut och lånet skrivas över på den som bodde kvar i huset. Tyvärr har hon för ett tag sedan varit otrogen och vi är separerade. Men nu säger hon att hon inte riktigt förstod vad hon accepterade när vi pratade om överskrivning av lån även fast vi var tydliga när vi bestämde det. Jag tycker det känns som en dålig bortförklaring bara. Vad gäller i detta läge? Ska tilläggas att hon redan har egen lägenhet men vi står fortfarande på lånet båda två. Separerade sedan mitten på januari 2018.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Naturligtvis kan man känna stor besvikelse för den överenskommelse som gjorts och som sedan inte hålls. Avtal är i grund och botten något som ska hållas. Pacta sunt servanda säger lagen och betyder just att avtal ska hållas. Många känner även till att muntliga avtal gäller likväl som skrivna. Men ingen regel utan undantag.

Lagstiftaren menar att ibland kan muntliga avtal, eller annans lovord få för stora konsekvenser för den som lovar något. Ingen ska i ogenomtänkta stunder kunna lova bort sitt hem, och inte ens om det skulle vara genomtänkt för stunden. Dessutom ska det inte finnas några tvivel kring vad som faktiskt lovats bort när det gäller just bostäder. Därför gäller att alla avtal som behandlar försäljning och överlåtelser av bostäder ska vara skrivna för att gälla.

I ert fall har det ingen betydelse om ni, när ni skakade hand på detta, dessutom skrivit om er överenskommelse i ett avtal. En försäljning eller överlåtelse av bostaden kan endast anses som giltig om den upprättats enligt lagens föreskrifter om hur ett köpeavtal ska upprättas, i enlighet med Jordabalken 4 kap 1 §. I ert fall skulle avtalet behövt innehålla en klausul som meddelar villkor för avtalet, där det anges att den som är otrogen ska lämna över äganderätten till den andre. Ett sådant avtal anses i svensk lag vara omoraliskt och skulle därmed inte accepteras av rättsordningen. Pactum turpe kallar vi dessa omoraliska avtal.

Ni får därmed komma överens om vem av er som ska ta över huset efter vilja och ekonomi och göra klart med med banken så ingen av er behöver stå för lån till en bostad som denne inte längre bor i.

Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare