FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut28/11/2016

Gäller avtal som ingåtts med den förra fastighetsägaren gentemot den nya fastighetsägaren?

Avtal som ingåtts med en tidigare ägare av fastighet. Gäller avtalet även för ny ägare av fastighet?

.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är en grundläggande avtalsrättslig princip att avtal endast binder de parter som ingått avtalet. Det finns dock vissa typer av avtal, t ex servitut, som anses knutna till fastigheten och därmed gäller även mot den nya ägaren av fastigheten.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare