FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/02/2022

Gäller ångerrätten vid beställning av en vara på nätet när konsumenten valt en specifik färg?

Hej!

Vid köp av en vara i en nätbutik och där varan tillverkas på beställning i en kulör som jag har valt men i standard mått. Har jag då rätten att ångra mitt köp enligt konsumentköplagen innan jag fått hem varan eller vid leverans?

Måtten är således standard men kulören är specifik för mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med antar jag att varan du köpt på nätet var från ett företag och att du köpte varan i egenskap som privatperson, d.v.s. som konsument. I sådana fall blir lagen om distansavtal utanför affärslokaler, DAL, tillämplig då köpet skett på nätet (1 kap. 1 § DAL).

Precis som du själv skriver har konsumenter en ångerrätt på 14 dagar vilket kan nyttjas genom att meddela säljaren tydligt att man vill avbeställa eller returnera varan (2 kap. 10 § DAL). Ångerrätten börjar löpa när konsumenten tagit emot varan (2 kap. 12 § DAL). Det finns dock flera undantag från ångerrätten där ett av dem är om en vara har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel (2 kap. 11 § DAL). Enligt en kommentar till lagen ska det vara en vara som säljaren normalt sett inte har i sitt sortiment, t.ex. en t-shirt där konsumentens namn trycks på.

I ditt fall rör det en vara där måtten är standard medan kulören är utvald av dig. Beroende på om det är en specifik färg som t.ex. i vanliga fall inte ingår i nätbutikens sortiment, eller om nätbutiken erbjuder ett urval av olika färger vid beställning av varan till alla kunder kan det antingen omfattas av ångerrätten eller gå under undantaget. Om du t.ex. vid beställning av varan kunde välja mellan färgerna röd, gul och grön och då valde grön gäller ångerrätten. Däremot om du t.ex. kontaktat företaget och frågat om de kan tillverka varan i en specifik färg t.ex. turkos som företaget i vanliga fall inte erbjuder skulle det kunna omfattas av undantaget att varan tillverkats efter dina anvisningar och fått en tydlig personlig särprägel. Det ställs dock rätt höga krav på tydlig särprägel, exempelvis det jag skrev ovan, en t-shirt med konsumentens namn på. Därför borde du enligt min bedömning med stor sannolikhet ha en ångerrätt och således kunna avbeställa varan eller returnera den inom 14 dagar från när du tagit emot den.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare