Gäldenär behöver ej vara närvarande vid utmätning men underrättelse ska ske innan

Kan kronofogden ta bil på gårdsplan då jag ej är hemma mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kronofogden (KFM) har rätt att utmäta saker som tillhör dig om det finns en dom eller liknande som visar att personen som kontaktat KFM har rätt att få pengar eller liknande från dig. I mitt svar utgår jag från att KFM har rätt att utmäta saker från dig.

Innan utmätning sker måste KFM kontakta dig och berätta att utmätning kommer ske. Detta görs via post eller på annat lämpligt sätt. Ifall du inte meddelades om att utmätning skulle ske kan det bero på att det ansågs finnas en risk att du skulle gömma egendom som skulle utmätas för att täcka din skuld.

Så länge gäldenären (i detta fall du) har fått veta att utmätning kommer ske kan KFM utmäta saker utan att gäldenären är närvarande. KFM har rätt att utmäta saker som finns i din besittning, det vill säga hemma hos dig eller liknande. Om saken som utmäts inte är hemma hos dig måste KFM kunna bevisa att den tillhör dig. Bilen på gårdsplanen bör kunna räknas vara i din besittning, och hur som helst kommer KFM enkelt kunna bevisa att bilen är din.

Sammanfattning
Du har rätt att underrättas om att utmätning ska ske men att du inte är närvarande när utmätning sker är inte något hinder för KFM att utmäta egendom (t.ex. din bil). Bilen kan utmätas eftersom den troligtvis antas vara i din besittning, och annars kan bevisas vara din.
Om du inte underrättades om att utmätning skulle ske beror det på att KFM tyckte det fanns en risk för att du skulle gömma undan utmätningsbar egendom så att den inte kunde tas av KFM. Om du inte håller med om att en sådan risk fanns har du rätt att överklaga KFM:s beslut. Överklagande skickar du till tingsrätten.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare