Gå ut på spåret vs. den grundlagsstadgade rörelsefriheten

Hej, blev idag fast i ett tåg, i över 5 h, min fråga är, ger verkligen inte rörelsefriheten i regeringsformen 2 kap §8 mig större rätt att frivilligt lämna tåget och gå de sista 500metrarna till stationen, och sedan transportera sig själv till sin destination, än vad järnvägslagen §9 förhindrar dig att gå ut på spåret? Det är ju bisarrt att bli frihetsberövad i 5h utan skälig anledning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret är nej, Regeringsformens 2 kap 8 § ger dig inte rätt att lämna tåget. Begränsningar av grundlagen får nämligen göras via lag 2 kap 20 § Regeringsformen. I detta fall måste begränsningen i 9 kap 1 § Järnvägslagen naturligtvis anses vara godtagbar och proportionerlig i ett demokratiskt samhälle då den är till för tågresenärers säkerhet (jmf med 2 kap 21 § Regeringsformen).

Din frustration är såklart förståelig. Dock är det korrekta juridiska svaret på din fråga att 9 kap 1 § Järnvägslagen går före 2 kap 8 § RF. Väljer du att kliva ut på spåret och gå de sista 500 metrarna till stationen för du räkna med en saftig penningbot 10 kap 4 § Järnvägslagen.

Hoppas du känner att du fått ett bra och tydligt svar på din fråga!
Sebastian NäslundRådgivare