Fyndförseelse och olovligt förfogande

Hej, Jag undrar hur det här fallet bedöms..

Om jag tappar min klocka på gatan, och någon annan senare hittar min förlorade klocka och säljer vidare, räknas detta som stöld? Har inte personen skyldighet att lämna in min klocka till polisen som hittegods?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom det är lovligt att tillägna sig borttappade saker enligt Lag (1938:121) om hittegods så innebär det att den som hittar och tar hand om klockan inte gör sig skyldig till något stöldbrott.

Om någon hittar och tillägnar sig den borttappade klockan så har han skyldighet att utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet till Polismyndigheten. Känner upphittaren till att det är du som är klockans ägare så kan han istället underrätta dig för att fullgöra sin anmälningsskyldighet (Lag om hittegods 1 § första stycket). Skäligt dröjsmål brukar rättspraxis anse vara åtminstone en vecka. Om upphittaren efter sin fyndanmälan väljer att ta hand om klockan istället för att överlämna den till polisen, och polisen inte finner det behövligt att omhänderta den, så har han en vårdplikt för klockan under den tid som polisen utreder vem som är klockans ägare och fram tills att den tillfaller honom i den händelse att ägaren inte blir känd inom tre månader efter fyndanmälan (Lag om hittegods 2 § första stycket och 4 §).

Om upphittaren inte inom skälig tid fullgör sin skyldighet att anmäla det fynd som han har tillägnat sig så kan han dömas till ansvar för fyndförseelse, vilket framgår av Lag (1938:121) om hittegods 5 § och Brottsbalk (1962:700) 10:8. Skulle han däremot, eller därtill, sälja din klocka vidare så anses han ha frånhänt dig din egendom, varvid han istället kan dömas för olovligt förfogande (Brottsbalk 10:4).

Med vänlig hälsning

Daniel NykvistRådgivare