Funderingar inför äktenskap, särkullbarn

Hej Går i vigseltankar med min nya sambo men har lite funderingar angående särkullbarn, vi har flyttat ihop i hus som jag står som ägare för, om vi gifter oss och han har barn sen förr, om han då skulle avlida, har hans barn rätt att kräva något av mig, som tex del i huset?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Din fråga angår fördelningen av makars egendom vid ett äktenskaps upphörande. Äktenskap kan upphöra genom skiljsmässa, eller att någon av makarna dör. I båda fallen görs då en bodelning med anledning av äktenskapets upphörande, men hur bodelningen görs varierar lite beroende på vad som framkallat den.

När ett äktenskap tar slut på grund av dödsfall utför man först en bodelning mellan makarna, på samma sätt som man skulle göra vid en skiljsmässa. Det som tillfaller den avlidne maken kallas för dennes kvarlåtenskap, och denna egendom fördelas efter bodelningen genom arv. Sedan 1987 när den nya äktenskapsbalken trädde i kraft ändrades ärvdabalken till förmån för en efterlevande make, på så sätt att den efterlevande maken ärver med försteg före gemensamma barn. Barn som bara har den ene maken som förälder behöver inte vänta på sitt arv på detta sätt, men kan gå med på att göra det ändå.

Bodelningens syfte är att säkerställa rättvisa och balans mellan makarna i äktenskapet, och därmed kan oönskade eller oskäliga resultat av bodelningen undvikas. Utan att gå närmre in på begreppen giftorättsgods och enskild egendom, så kan det vara så att egendom som "är din" eventuellt kan komma att gå över till en avliden make vid en bodelning eftersom att den är giftorättsgods (och inte enskild egendom), och därefter ärvas av makens barn.

Detta skulle kunna leda till att, som du uttrycker det, makens barn får rätt att kräva något av dig.

Det finns mer än ett sätt att undvika oönskade resultat av bodelningen. Främst kan den efterlevande maken välja att vardera sidan (makes dödsbo respektive efterlevande make) behåller sitt giftorättsgods som sin andel. Detta blir främst tillämpbart när den efterlevande maken har större tillgångar än den avlidne, och därmed enligt hälftendelningsprincipen skulle behöva ge egendom till dödsboet.

Ett annat sätt att försäkra sig om hur makarnas egendom skall fördelas mellan dem vid ett äktenskaps upphörande är att upprätta ett äktenskapsförord, i vilket man kan undanta egendom från en bodelning genom att göra den till "enskild" egendom (i relation till det man utgår från att makars egendom är, nämligen giftorättsgods).

Slutligen kan nämnas att den bodelningsbestämmelse som finns avseende makars gemensamma bostad, ÄktB 11:8, tillämpas enbart till fördel för den efterlevande maken ifall bodelningen påkallats av dödsfall. Man kan enkelt säga som så, att bostaden ska tillfalla den som bäst behöver den, och den efterlevande maken antas automatiskt ha bättre rätt till bostaden jämfört med dödsboet till den avlidne. Värt att ha i åtanke är dock att detta avser själva nyttjandet av bostaden, och inte dess ekonomiska värde.

Hoppas att dina funderingar har blivit adekvat behandlade, och om inte, tveka inte om att återkomma i kommentarsfältet här nedan.

Vänligen,

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare