Fullmakt vid kontraktskrivning av fastighet

Hej!

Jag undrar vem som har rätt att skriva under köpekontrakt vid försäljning av fastighet? Måste jag som säljare göra det eller kan jag ge mäklaren en fullmakt att skriva under i mitt namn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan ge en fullmakt till mäklaren för att skriva under ditt namn vid försäljning av din bostad.

Allmänt

När man köper eller säljer en bostad så krävs det en skriftlig underskrift på kontraktet. Om man inte kan närvara för att skriva under alla papper så kan man lämna en fullmakt till någon som man litar på. Fullmakten ska vara skriftlig vid en bostadsaffär oavsett om det gäller en bostadsrätt eller en fastighet. Dock kräver en fullmakt i en fastighetsaffär två stycken vittnen som skriver under fullmakten. Man kan välja vilka två vittnen man vill och det spelar ingen roll vilka det är så länge de är över 15 år och inte lider av en psykisk störning.

Fullmakt vid kontraktsskrivning och tillträde

Om du inte kan närvara vid en kontraktsskrivning kan du lämna en fullmakt till vem du vill förutom mäklaren som är ansvarig för affären. En mäklare får aldrig agera som ombud i en kontraktsskrivning i en affär där han/hon är ansvarig mäklare. Däremot om du inte kan närvara vid tillträdet kan du lämna fullmakt till mäklaren. Nedan följer några exempel på personer som du kan lämna fullmakt till:

- Förälder

- Syskon

- Kompis

- Partner

Mäklaren har ofta färdiga mallar för fullmakter

Om du behöver en fullmakt och kanske inte vet hur den ska se ut så kan du be mäklaren att skicka en fullmakt till dig. Mäklarna har ofta färdiga mallar för fullmakter som innehåller allt som ska stå med för att fullmakten ska vara juridiskt bindande. Fullmakten ska sedan skrivas under av personen som inte kan närvara vid kontraktsskrivningen eller tillträdet. Den som ska skriva i den onärvarande personens ställe kan sedan ta med fullmakten till mötet eller så kan man scanna in och maila den till mäklaren i förväg om det handlar om en bostadsrättsaffär. Om affären gäller en fastighet så krävs det att fullmakten är i originalformat och tas med på mötet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare