Fullmakt vid bouppteckning

Hej.

Jag ska författa en fullmakt i samband med en bouppteckning och undrar i vilket lagrum det framgår att man kan ge någon en fullmakt när man inte har möjlighet att närvara själv vid förrättningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är precis som du skriver i din fråga möjligt att utfärda en fullmakt till någon som för din räkning kan uppge information till bouppteckningen. Vanligtvis står det sedan i bouppteckningen något i stil med "XXX genom fullmakt". Det krävs inte att du anger något lagrum eller hänvisar till någon rättskälla i din fullmakt för att fullmakten ska få verkan, men för att svara på din fråga så framgår det av 10 § första stycket avtalslagen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Adam FymanRådgivare