Fullmakt vid bouppteckning

Hej. Räcker det med Fullmakt att företräda en person vid bouppteckning eller måste det skickas en kallelse också.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om arv hittar du i ärvdabalken (ÄB), som du hittar här.

Enligt ärvdabalken ska samtliga dödsbodelägare kallas till bouppteckningen i god tid, ÄB 20:2. En dödsbodelägare måste inte närvara vid bouppteckningen men ifall så inte sker måste man bifoga kallelsebevis för att visa att denne i tid blivit kallad,ÄB 20:3.

Kallelse måste alltså skickas till samtliga dödsbodelägare i god tid, ÄB 20:2. Dock krävs kallelsebevis endast i de fall som någon kallad inte varit närvarande, vare sig personligen eller genom ställföreträdare eller ombud, vilket skatteverket uttrycker på sin hemsida.

Kallelse måste alltså alltid skickas till dödsbodelägarna men kallelsebevis krävs endast då dödsbodelägare inte varit närvarande, vare sig personligen eller genom fullmakt. Då man ska företräda en person genom fullmakt räcker det alltså att man har en korrekt fullmakt. Denna kan du skriva själv eller genom att använda vår avtalstjänst som du hittar här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare