FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/08/2015

Fullmakt "i förväg"

Finns det avtal att skriva, i sina sinnens fulla bruk, som ger bröstarvingen fullmakt att sälja förälderns bostad, vid händelse av psykisk/demensjukdom och/eller vid permanent flytt till sjukhus/vårdboende?

Min gamla mor är ensamstående och vi är båda oroliga över detta och hur det ekonomiskt ska bli framöver.

Hon har mkt låg pension och det kommer ej finnas pengar över för dubbla boendehyror och vårdomkostnader!

Inga övriga arvingar finns och inga övriga testamenten skrivna.

Tack för fantastiskt mycket hjälp som går att läsa på er sida!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det är fullt möjligt att upprätta en fullmakt "i förväg", och det är heller inte helt ovanligt att man gör på det sättet. Man kan även ta med vissa typer av villkor. Det räcker dock naturligtvis att skriva en fullmakt där det t.ex. står "Härmed ger jag, A (moderns namn), B (ditt namn) fullmakt att för min räkning sälja min bostad och vidta alla rättshandlingar som måste vidtas i samband med försäljningen." Ni kan även ta med det villkoret att du skall samråda med din mor innan försäljningen om ni tycker att det är lämpligt. Fullmakten bör även vara underskriven.

Det finns olika mallar på fullmakter på Internet, och här är ett exempel: http://www.foretagande.se/images/mallar/mall_fullmakt.pdf

Hoppas att svaret är till hjälp! Återkom gärna om det är något mer ni undrar!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare