Fullmakt för att rösta på årsmöte i ideell förening

Kan ett ombud till årsmöte i ideell förening vara en annan medlem, eller ska det vara en person som inte är medlem i föreningen?

Kan en medlem istället ge en fullmakt direkt till styrelsen där man uppger hur man vill rösta i propositioner och motioner?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga är att det är fullt möjligt att lämna fullmakt till någon att företräda en som medlem på t ex ett årsmöte i en ideell förening. Den som har fullmakten behöver inte vara medlem.

Många föreningar väljer därför att för säkerhets skull reglera detta i sina stadgar. Det kan t ex. regleras genom att man skriver att en fysisk person endast kan företräda en medlem med hjälp av fullmakt.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare