Frivilligt tillbakaträdande vid köp av sexuell tjänst

Hej

Jag har en fråga gällande sexköp.

Riskerar man bli dömd om man träffar en prostituerad tjej men avstår och lämnar platsen utan att ngt hänt eller pengar överlämnas?

Är det frivilligt tillbakaträdande eller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att försök till köp av sexuell tjänst är straffbelagt följer av 6 kap. 15 § Brottsbalken. Nu till frågan om när den s.k. försökspunkten ska anses vara nådd.

Eftersom tjejens ålder inte framgår av frågan förutsätter jag emellertid att det rör sig om en myndig person.

Proposition 1997/98:55 s. 137.

I propositionen uttalas att den punkten torde vara uppnådd när ett erbjudande om betalning lämnats. Uttalanden i lagförarbeten kan sägas vara vägledande men är på intet sätt bindande för domstolarna.

Köp av sexuell tjänst

Att träffas fysiskt och köpa sexuell handling är straffbelagt redan på försöksstadiet vilket också framgår av 6 kap. 15 § Brottsbalken. Sådan handling inryms nämligen i 6 kap. 11 § Brottsbalken om köp av sexuell tjänst, vilket bestraffas med böter eller fängelse i högst ett år. För försök till brott ska dock inte dömas om ett frivilligt tillbakaträdande har skett, detta framgår av 23 kap 3 § Brottsbalken.

Frivilligt tillbakaträdande

Tillbakaträdandet ska vara frivilligt. Frivilligheten kan bero på att någon övertalar gärningsmannen att låta bli, gärningsmannen avstår då den är rädd för att bli upptäckt eller gärningsmannen rannsakar sig själv och tycker att det man är i färd att göra är moraliskt fel.

Eftersom personen som skulle köpa den sexuella tjänsten självmant tycks ha ändrat sig under konversationen är han därför fri från straffansvar även vad gäller den diskuterade fysiska träffen.

Vänligen,

Melica DjahaniRådgivare