Frivillighetsbegreppet enligt samtyckeslagen

Hej! Angående den nya samtyckeslagen. Jag och min sambo diskuterar om det är våldtäkt/ej samtyckligt om man tex har sex med den andre parten för ex den ska husfridens skull? Eller om min sambo vill att jag tillfredsställer honom, på andra sätt än penetration, och jag gör det för att han ska va nöjd eller att han ska sluta tjata. Indirekt har jag ju inte sagt nej, o jag gör det ju frivilligt, utan tvång, men att jag kanske inte egentligen vill. Vi tycker att lagen är jättebra, men det finns alltid scenarion som är luddiga frågetecken. Tack för svar! Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den nya samtyckeslagen ges uttryck i 6 kap. brottsbalken (1962:700). En av de regler som ändrats är BrB 6 kap. 1 § första stycket, som innebär att den som genomför ett samlag, eller en annan sexuell handling jämförlig med samlag, med någon som inte deltar frivilligt, döms för våldtäkt. Den stora skillnaden i den nya sexualbrottslagstiftningen är att hot eller våld inte längre är ett krav för att det ska anses vara våldtäkt. Notera att våldtäkt inte endast är begränsat till penetration, utan också annan sexuell handling, som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag.

Vid bedömningen av om samlaget skett frivilligt eller ej, ska det särskilt beaktas om frivilligheten har kommit till uttryck genom ord eller handlingar, eller på annat sätt. Men enligt förarbeten till lagen, prop. 2017/18:177, s. 78, är inte en persons inre önskan att inte delta i den sexuella handlingen tillräckligt för straffansvar, om personen i själva verket går med på den. Det kan alltså ändå anses vara ett frivilligt deltagande, även om personen utsatts för påtryckningar eller övertalningsförsök. Det avgörande är om personen i fråga varit fri att ta ställning till om hen ska delta i den sexuella handlingen eller inte.

Ett exempel på när man inte anses varit fri att ta ställning till deltagande skulle kunna vara vid sexuella handlingar som utförs vid en läkarundersökning och offret överrumplas med en sexuell handling, eller i folksamlingar under festivaler och konserter.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare