Frivillighet och sexköp

Hej, jag har en fråga angående frivillighet och sexköp. Jag har förstått det så att den som köper sex som innebär samlag straffas för köp av sexuell tjänst om den som är i prostitution deltar frivilligt. Om hon eller han inte deltar frivilligt så ska sexköparen i stället dömas för våldtäkt. Är detta korrekt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Din fråga gäller gärningar som omfattas av den allmänna straffrätten. Detta regleras i brottsbalken (BrB).

Gärningarna köp av sexuell tjänst samt våldtäkt:

  • Den som skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, döms för köp av sexuell tjänst till fängelse i högst ett år (se 6 kap. 11 § BrB).

Detta anses vara ett brott som begås mot allmänheten och åklagaren åtalar och stämmer den misstänkte åt statens vägnar.

  • Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst tre och högst sex år (se 6 kap. 1 § BrB).

Detta är ett brott som begås mot våldtäktsoffret och åklagaren åtalar och stämmer den misstänkte med offret som målsägande. Målsägande kan då biträda åtalet och yrka om enskilt anspråk, som till exempel skadestånd (se 20 kap. 8 § rättegångsbalken).

Dessa två brotten är inte exklusiva mot varandra. Man kan alltså dömas för köp av sexuell tjänst oavsett frivilligheten.

Anser åklagaren att det finns bevis för att båda gärningarna har begåtts kan man åtalas för båda gärningarna. Anser domstolen att det är bevisat utom rimligt tvivel att man har begått båda gärningarna kan man därmed dömas för både köp av sexuell tjänst och våldtäkt.

Sammanfattning:

Om man har betalat för en sexuell tjänst och den som är i prostitution inte deltar frivilligt kan man dömas både för köp av sexuell tjänst och våldtäkt.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare