Fritt att använda verk som är public domain?

Hej!

Jag har nyligen insett att det finns något som kallas Public Domain! Jag har förstått att det innebär att ett verk saknar upphovsrättsligt skydd. Detta betyder ju att det är lagligt att ladda ner sådana verk, direkt från nätet.

Det finns tydligen ett stort arkiv som kallas archive.org (se artikeln nedan) där man kan ladda ner Public Domain material helt gratis. Nu har jag varit inne där och kollat.

Problemet är att det uppenbarligen finns både sånt som tillhör Public Domain (som gamla amerikanska radioprogram från 20-talet) och sånt som inte gör det (tex Justin Biebers senaste skivor). Hur ska jag veta vilka grejer som är OK att ladda ner?? Är jag ansvarig för om jag laddar ner något som jag tror är public Domain, men som inte är det?? Finns det något sätt att ta reda på om en specifik fil är Public Domain eller inte? Jag vill ju inte bryta mot någon lag!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Public domain är ett uttryck som används främst inom amerikansk rätt och innebär lite förenklat att verket kan användas utan restriktioner. Det beror oftast på att skyddstiden har gått ut (i Sverige är skyddstiden 70 år efter skaparens död) eller att upphovsmannen uttryckligen valt att avstå från sina rättigheter.

Du är alltid själv ansvarig för de verk som du kopierar eller t.ex. lägger ut på internet och om det visar sig att exempelvis en låt som du fått från den hemsidan inte är public domain är det du som gör dig skyldig till intrång. Att skylla på att en sida angav det som public domain är inte ett godtagbart försvar.

Det är alltid svårt att kontrollera om ett verk skyddas av upphovsrätt eftersom det inte finns några officiella databaser som det gör med t.ex patent. Mitt råd är att utgå ifrån att ett publicerat verk (en låt, fotografi etc.) är skyddat av upphovsrätt och inte anta att det är public domain förrän du tagit reda på att upphovsmannen varit död i över 70 år eller uttryckligen tillåtit fri användning genom t.ex. öppna licenser eller officiella uttalanden.

Not om Sverige: I Sverige finns ingen direkt motsvarighet till begreppet public domain. Det beror på att det i Sverige inte är möjligt att avstå från sina s.k. ideella rättigheter för all framtid. Ett exempel på en ideell rätt är rätten att bli omnämnd som författare eller att ens verk inte får förändras på ett kränkande vis. Ta därför som vana att alltid omnämna författaren/upphovsmannen vid t.ex. publicering av bilder.

Hoppas att du är nöjd med ditt svar! Kommentera gärna om du har fler frågor.

Vänliga hälsningar,
Thomas Borgenfalk

Thomas BorgenfalkRådgivare