Fri förfoganderätt vs äganderätt

Min sambo och jag äger(ägde) 50/50 del av bostadsrätt. Min sambo har nu avlidit och jag ärver hans del av bostaden med fri förfoganderätt. Min sambo och jag har särkullbarn. Vad jag förstår kan jag använda mig av hans del av bostaden men att den äganderättsligt är hans barns.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt så undrar du vad innebörden av fri förfoganderätt är och hur det skiljer sig ifrån full äganderätt.

När det finns särkullbarn inblandade och man ärver någonting med fri förfoganderätt så är den bakomliggande tanken att en efterlevande partner ska kunna bo i ett "orubbat" bo. Alltså att man inte ska behöva sälja huset och flytta ut och på så sätt behöva ändra hela sin levnadssituation. Det hade dock varit problematiskt ifall den efterlevande partnern skulle få allting från den avlidna då den avlidnes särkullbarn har rätt till arv. Då finns lösningen "fri förfoganderätt", som innebär att den efterlevande partnern fritt får förfoga över egendomen under dennes levnadstid. Vid den efterlevande partnerns bortgång kommer egendomen som innehades med fri förfoganderätt att tillfalla särkullbarnen som har det arvsrättsliga anspråket. Detta kallas efterarv, och efterarvet räknas ut genom att man räknar ut en kvotdel på hur stor andel av den totala egendomen som egendomen som innehas med fri förfoganderätt utgör. Denna andel används sedan vid den efterlevandes bortgång för att räkna ut hur mycket som ska tillfalla särkullbarnen. Det finns ett stort antal regler kring hur detta går till.

Innebörden av att kunna fritt förfoga över egendomen innebär att man i princip kan göra allting med egendomen. Det finns dock några inbyggda skydd för särkullbarnen som att den som innehar egendomen med fri förfoganderätt inte kan testamentera bort egendomen.

Om du undrar mer så kan du kontakta en jurist inom familjerätten som kan ge dig en djupare förklaring kring det du undrar. Lycka till!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare