Fri förfoganderätt och fördelning av arv

Min man har avlidit. Vi har inbördes testamente.

Vi har också särkullsbarn.

I test. står att jag tillskiftas Brf. lägenhet och hans barn ska ha laglotten i kontanta medel. Det står också att jag har fri förfoganderätt av all kvarlåtenskap.

Om jag gör av med pengarna som finns kvar, inte genom gåvor eller testamente, kan hans barn då få kontanter från försäljningen av min lägenhet. Eller ärver mina barn den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör skiftande av arv och de lagregler som reglerar detta finns i Ärvdabalken(ÄB) vilken du hittar https://lagen.nu/1958:637.

Som jag förstår din fråga så hade du och din man ett inbördes testamente, samt egna barn på var sitt håll. I testamentet står det att du ska få bostadsrätten och att hans barn har rätt att få ut sin laglott i kontanta medel.

Precis som du skriver så har du rätt att göra i stort sett vad du vill med pengarna, så länge det inte handlar om gåva eller testamente, eftersom du ärver pengarna i egenskap av maka. Hans barns rätt till laglott är dock väldigt stark, och de har tillsammans rätt att kräva hälften av den kvarlåtenskap som tagits upp i bouppteckningen efter din man, 3 kap. 1 § ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1) samt 7 kap. 1 § ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K7P1S1).

Detta innebär alltså att ifall du gör dig av med pengarna så kommer särkullbarnen fortfarande ha rätt till samma summa som innan, men att de då kommer tas från lägenhetsförsäljningen istället. Finns det inte pengar kvar som räcker för att täcka särkullbarnens rätt till laglott så finns det möjlighet för dem att kräva pengar på andra sätt, till exempel genom att jämka testamentet där du tilldelas bostadsrätten, enligt 7 kap. 3 § ÄB.

Det dina barn kommer få i arv från dig är de pengar eller tillgångar som finns kvar från försäljningen av lägenheten efter att din mans särkullbarn fått sin del, tillsammans med eventuell enskild egendom du eventuellt äger.

Sammanfattningsvis skulle jag inte rekommendera dig att göra dig av med pengarna, eftersom särkullbarnen har möjlighet att kräva laglotten på annat sätt. Mest troligt skulle detta ske genom att de jämnar testamentet och att det blir ogiltigt vilket troligtvis skulle vara ogynnsamt för dig.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga. Ifall du fortfarande undrar någonting är du välkommen att ställa ytterligare en fråga.

Med varma hälsningar

Olivia ÅmanRådgivare