Fri förfoganderätt

Är ett särkullbarn där jag har skrivit på att pappas fru sitter i orubbat bo. Vad behöver jag tänka på vid bouppteckningen? Får jag hälften av kontanterna/pengarna på kontot nu? Hon ska sälja hans bil vad händer med dom pengarna? Får hon sälja saker, han har tavlor som är värdefulla. Dom är ju inköpta under tiden dom varit gifta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Som jag förstår din fråga så har du godkänt att din fars fru ärver honom med fri förfoganderätt. Det innebär att du får vänta till fruns bortgång innan du får ut något arv. Vid fruns frånfälle har du då rätt till en andel av hennes arv som motsvarar den del hon ärvde av din far med fri förfoganderätt.

Exempelvis om hon ärvde tillgångar motsvarande en miljon och hon hade en förmögenhet innan hon mottog arvet på en miljon så motsvarar arvet hon fått från din far 1/2 av hennes totala förmögenhet och du kommer då att ärva 1/2 av hennes förmögenhet vid hennes frånfälle.

Skulle hon istället ärva tillgångar motsvarande 300 000 kr och har en förmögenhet innan arvet på 600 000 kr så innebär det att arvet hon får från din far motsvarar 1/3 av hennes totala förmögenhet och då kommer du istället ärva 1/3 av hennes förmögenhet.

Du kommer alltså ha rätt till en andel av hennes förmögenhet och inte någon bestämd summa när du ska ärva och andelen motsvarar alltså den andel som frun ärvde av din far.

Om det är så att frun har ärvt din far med fri förfoganderätt så innebär det att hon kan förfoga över arvet så som hon vill. Enda skillnaden mellan att äga något med fri förfoganderätt och full äganderätt är att man  inte kan testamentera bort eller skänka bort den egendom som man äger med fri förfoganderätt. Hon kan således sälja bilar och tavlor eftersom du som sagt inte har rätt till någon bestämd summa eller saker om detta inte finns reglerat i ett testamente.

Jag hoppas det var svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Robert LindströmRådgivare