Frånträda muntligt hyreskontrakt

Jag ska flytta till en annan lägenhet och fick tillåtelse att hyra ut min nuvarande lägenhet i andrahand i ett år och hade en tjej som sa att hon ville flytta in. Jag sa att hon kunde flytta in, hon sa att hon ville flytta in och vi bestämde träff, hon sa att allt lät och såg bra ut när vi sågs och att jag bara skulle höra av mig när jag fått kontraktet av min hyresvärd så vi kunde skriva på. När jag skickar till henne att hon kan komma och skriva på någon dag snart så får jag ett sms tillbaka där hon skriver att hon fått ett förstahandskontrakt som hon hellre vill ha och att hon därför inte kommer flytta in och då inte heller betala någon hyra. Planen var att hon skulle flytta in 4/12 och hon hoppade av den 26/11. Så nu står jag med dubbla hyror.

Jag anser att vi har ett muntligt avtal, men hon hävdar att hon ej skrivit på något och därför inte tänker betala något. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Vad gäller vid muntligt avtal?
"Pacta sunt servanda" är huvudregeln inom avtalsrätten, vilket innebär att avtal skall hållas, muntliga som skriftliga. Köp vid fast egendom är undantaget från huvudregeln då detta måste ske skriftligen. Ert muntliga avtal om andrahandskontraktet är därmed giltigt.

Frånträda muntligt avtal
Bevisbörda föreligger i samband med muntliga avtal, och den som påstår att ett muntligt avtal har uppkommit måste därmed kunna bevisa det. Därför är det lämpligt att alltid upprätta ett skriftligt avtal. I och med att det inte verkar finnas någon skriftlig dokumentation över vad du och hyresgästen kommit överens om, så har hon dessvärre goda chanser att komma ifrån avtalet. Om du dock kan bevisa att ett muntligt avtal ingåtts så går istället bevisbördan över på hyresgästen som då måste bevisa att avtalet inte har uppkommit.

Sammanfattningsvis
Muntliga hyresavtal gäller fullt ut, det är dock ofta svårare att bevisa vad ett muntligt avtal innehåller och att det föreligger.

Vad du kan göra är att vända dig till Hyresnämnden för mer information och hjälp i frågan: http://www.hyresnamnden.se

Hoppas att svaret var till din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare