Från vilken ålder kan man samtycka till sexuella relationer?

Hej!

Jag har några frågor som jag gärna skulle vilja ha besvarade, har googlat runt lite och får inte en klar bild vad som egentligen gäller.

1. Är det olagligt att en 27 åring & en 16 åring har sexuella konversationer samt delar intima bilder med varandra när båda är med på det?

2. Är det olagligt att en 27 åring och en 16 åring har sex med varandra när båda är med på det?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till sexualbrott så regleras de i 6 kap Brottsbalken (BrB).
I svensk rätt kan man från 15 års ålder samtycka till sexuella relationer. Så länge personen är över 15 år och samtycke föreligger är det inte olagligt.

Däremot när det kommer till delning av intima bilder så faller detta in under brottet barnpornografi (16:10a BrB). Eftersom att man i lagen räknas som barn tills dess man är 18 år. Bestämmelsen täcker inte bara att aktivt fotografera en intim bild på någon under 18 år utan även att enbart inneha bilder. Fängelseskalan för barnpornografibrott går upp till 2 år.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare