FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/05/2022

Från gemensam vårdnad till ensam vårdnad

Hej jag och mitt ex har en dotter ihop hon är 3 år och vi har henne exakt lika mycket och vi kör på 2-2-3 schemat. Inga konstigheter alls, Från den 18e april 2022 har han börjar att trycka ner mig är elak mot mig det han gör är psykiskt misshandel, och jag är jätte snäll trevlig. Jag frågar om dottern hur hon mår när han har henne då blir han helt plötsligt elak och galen, jag blir väldigt ledsen och det gör ont i hela mig när han är elak när jag inte har gjort något mot han. Jag är jätterolig för min dotter och vill inte att hon ska behöva vara i en sådan miljö för hon märkte sist att jag var ledsen då blev hon orolig, jag kan inte gömma mina känslor för han håller på hela tiden att trycka ner mig. Vad ska jag göra jag har pratat med advokater jag är pratat med Soc tingsrätten gör ingenting jag jag behöver hjälp jag kan inte gråta varje kväll och må dåligt och vara orolig för min dotter

Lawline svarar

 Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt frågebesvarande presumerar jag att du och ditt ex har gemensam vårdnad över er dotter. Något som rekommenderas i sista hand med hänsyn till barnet är att väcka talan om ensam vårdnad. Du nämner att dock att ditt ex relativt nyligen (18 april 2022) börjat agera annorlunda mot dig och bli mindre samarbetsvillig. Hade detta beteende pågått en längre tid och du upplevde påtagliga negativa effekter skulle ensam vårdnad vara bättre motiverat.

Vilket som råder en möjlighet att hos tingsrätten ansöka om ändring av vårdnaden. Ändringen kan gå från gemensam vårdnad till ensam vårdnad och vice versa. När domstolen har att bestämma vårdnaden över barnen ska de som huvudregel utgå från den grundläggande principen barnets bästa

Av 6 kap. 2a Föräldrabalken (FB) stadgas att barnets bästa ska vara avgörande vid alla beslut om vårdnad, boende och umgänge. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid

· risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och

· barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

Hänsyn skall tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad. Rätten ska vid bedömningen av om vårdnaden skall vara gemensam eller anförtros åt en av föräldrarna fästa särskilt avseende vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet, 6 kap. 5§ st. 2 FB. Av din bakgrundsinformation framstår det som att ni har samarbetssvårigheter. Detta skulle kunna motivera att gemensam vårdnad inte är det bästa för barnet.

Domstolen ska vid sitt ställningstagande tillerkänna vårdnaden till den av föräldrarna som bäst kan tillgodose barnets grundläggande rättigheter. En av dessa grundläggande rättigheter är att barnet som huvudregel har rätt till kontakt med båda föräldrarna. En förälder kan därför anses olämplig som vårdnadshavare ifall denne motverkat kontakt mellan barnet och den andra föräldern. Enligt praxis ska man ta hänsyn till den så kallade umgängesprincipen, enligt principen ska den föräldern som bäst främjar en kontakt med den andra föräldern få vårdnaden. En annan princip man tar hänsyn till vid vårdnadsfrågor kallas kontinuitetsprincipen. Den tar sikte på att inte bryta barnet från barnets invanda miljö. Här kan t.ex. ditt barns ålder spela roll. Domstolen gör en helhetsbedömning av samtliga omständigheter.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare