FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/05/2019

Framtidsfullmakt

Om man ska teckna en framtidsfullmakt, är det skillnad mellan att vara gift (utan särkullbarn) och sambo (med särkullbarn)?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Genom en framtidsfullmakt ska enskilda i förväg kunna bestämma hur deras angelägenheter ska hanteras om de inte längre kan ha hand om dessa frågor själva. En framtidsfullmakt är avsedd att vara ett alternativ till godmanskap och förvaltarskap.

Framtidsfullmakten ska vara skriftlig och bevittnas av två personer i samtidig närvaro, se 4 § Lag (2017:310) om framtidsfullmakter. Vittnena ska ha vetskap om att det är en framtidsfullmakt som de bevittnar. Fullmaktshavaren får inte vara vittne. Av framtidsfullmakten ska det enligt 5 § framgå fyra saker; att det är fråga om en framtidsfullmakt, vem eller vilka som är fullmaktshavare, vilka angelägenheter fullmakten omfattar, och vilka övriga villkor som gäller.

För att besvara din fråga, kan vem som helst teckna en framtidsfullmakt till vem som helst. Det finns därmed ingen skillnad mellan att vara gift (utan särkullbarn) och sambo (med särkullbarn).

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor eller vända dig till vår juristbyrå på info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare