FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/11/2020

Frågor om belastningsregistret

Jag blev för 3år sedan dömd för snatteri (Värde på det stulna var 950:-) och hamnade i belastningsregistret.

Nu skall arbetsgivaren säkerhetsklassa alla på arbetet inom SK2

Finns det risk att jag ej godkänns i detta då jag fortfarande finns med i registret?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tiden som ett brott finns registrerat i belastningsregistret är beroende av den påföljd man fick, samt hur gammal man var när brottet begicks. Det framgår inte av din fråga vad du dömdes till för påföljd eller hur gammal du var, men jag kan ge dig några exempel. Vid böter finns man kvar i belastningsregistret i 5 år. Vid villkorlig dom finns man kvar i belastningsregistret i 10 år om man var över 18 år vid brottet, 5 år om man var under 18 år vid brottet.

Du finns sannolikt kvar i belastningsregistret oavsett påföljd och ålder, men det är inte säkert att du underkänns av den anledningen. Det är nämligen så att det för olika typer av jobb finns alltså olika typer av utdrag, i vilka enbart de specifikt föreskrivna brotten visas. Det kan röra sig om exempelvis våldsbrott eller sexualbrott. Jag kan tyvärr inte ge dig ett exakt svar på om snatteri eller ringa stöld som det numera heter, kommer att synas för arbetsgivaren i ditt register.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Jennifer EmbretsenRådgivare