Frågor om arv och särkullsbarn

Hej!

Jag och min man är gifta och köpte ett hus tillsammans för några år sen! Så då ägs ju huset hälften var automatiskt?! Vi har 2 gemensamma barn och min man har även ett barn från tidigare förhållande! Vi fick nyligen ett brev med info om att trygga sin framtid där det stod något i stil med att särkullbarn har rätt till hälften av min makes del då han går bort och resterande hälft efter att jag också går bort! Kan detta verkligen stämma?

Jag kan ju då tycka att min makes del ska ju då delas på hans särkullbarn, våra 2 gemensamma och mig, alltså 1/4 var! Medan min del och insatts i huset ska förbli orörd/tillhör mig och då jag går bort ska det tillfalla mina barn!

Hur funkar fördelningen egentligen blir inte klok på det och orolig att jag inte kommer ha råd att bo kvar med våra barn om nu särkullbarnet ska ha min makes hela arv..?! Kan ju åtminstone tycka att min mans arv ska delas lika på alla barnen oavsett särkullbarn eller gemensamma!!

Vi funderar nu på att teckna livsförsäkring för att trygga livet för den av oss som blir efterlevande maka/make!

Tacksam för svar

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En make ärver sin make före gemensamma barn får sin del av arvet efter den avlidne. Har den avlidne barn från innan äktenskapet är detta barn ett särkullsbarn. Ett särkullsbarn behöver inte vänta på att den avlidnes make också dör för att få sin del av kvarlåtenskapen, utan detta särkullsbarn har rätt att få sin del direkt.

Precis som du säger så delas kvarlåtenskapen mellan den avlidnes bröstarvingar.

I ert fall, om er man skulle dö, skulle vardera barn ha en tredjedel av den avlidnes kvarlåtenskap. Du, som är make till den avlidne, kommer dock att ärva era gemensamma barns del med sk fri förfoganderätt, vilket innebär att du får disponera kvarlåtenskapen hur du vill, dock inte testamentera bort den. När du senare avlider kommer barnen att dels få sin del av kvarlåtenskapen från den först avlidne maken och från dig. Särkullsbarnet har rätt att få sin tredje del direkt och behöver således inte vänta på att du som efterlevande ska avlida. Oberoende om tillgångarna är låsta i en fastighet har särkullsbarnet rätt till sin del, vilket kan innebära stora påfrestningar för den efterlevande. Särkullsbarnet har därför givits en möjligt att "vänta" på sitt arv och få samma rättigheter som de gemensamma barnen.

Livförsäkringar är generellt ett bra sätt att skydda sig efterlevande och barn, om någon avlider. Beroende på försäkring betalas ett engångsbelopp ut eller månadsbetalningar i en tid efter dödsfallet. Tanken är att försäkringen ska säkerställa att de efterlevande har tid till omställning för ett liv med helt andra förutsättningar.

En personlig åsikt är att alla par med barn, par där en står för de mesta av utgifterna och andra situationer där en av parterna står för den största delen av inkomsterna ska ha en livförsäkring. Ett generellt tips är att jämföra  med andra försäkringar innan ni tecknar något.

Hoppas jag svarade på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare