Frågor om arv, bröstarvingar och sambo

Jag har tre barn efter min avlidna fru. Jag är nu sambo och har där ett barn. I princip finns varken gemensam bostad eller bohag i vår relation. Vad gäller om jag avlider först? 1.Kan jag inskränka de tre barnens efterarv genom att föreskriva att de skall ha enbart laglott? 2.Är det möjligt att gnm testamente föreskriva att kvarlåtenskapen/arvslotten efter mig skall delas som laglotter till de fyra barnen, så att min sambo och vårt barn delar på återstoden?

3. Vilken blir skillnaden om jag gifter mig med min sambo?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken (1958:637) kommer bröstarvingar först i arvsordningen. Det innebär att din kvarlåtenskap kommer fördelas mellan dina barn. Enligt 7 kap. 1 § ärvdabalken utgör hälften av bröstarvingars arvslott deras laglott, vilket innebär att halva din kvarlåtenskap ska delas lika mellan dina barn. Däremot kan du förordna över den andra halvan av din kvarlåtenskap, t.ex. kan du förordna i testamente om att den ska tillfalla din sambo och/eller er gemensamma barn. Sambos ärver enligt lag inte varandra utan du måste upprätta ett testamente.

Enligt 18 § 2 st. sambolagen (2003:376), den s.k. lilla basbeloppsregeln,har den efterlevande sambon dock rätt att i den mån det räcker få ut ett värde motsvarade två prisbasbelopp ur samboegendomen (89 600 kr), om denna belopp inte uppnås efter hälftendelningen av samboegendomen. Enligt 3 § sambolagen utgörs samboegendom av sambors gemensamma bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning.

Det är som sagt möjligt med ett testamente att göra så som du beskriver i din första och andra frågeställning.

Gifter du dig med din sambo och du går bort först gäller det enligt 3 kap 1 § ärvdabalken att din kvarlåtenskap tillfaller din maka. Dina särkullsbarn (dvs. barn från ditt tidigare äktenskap) har dock rätten att få ur sin arvslott direkt. De kan om de vill vänta med att få ur sitt arv till förmån för din efterlevande maka. Er gemensamma barn får dock sin arvslott efter dig först när din efterlevande maka går bort.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att ställa en ny till Lawline.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare