Frågor kring försäljning av sexuella tjänster

Hej, Vad är det troligaste straffet att jag får om jag säljer sex i flera år utan att betala skatt för de pengarna? Jag är tidigare dömd men inte för ekonomisk brottslighet. Sedan undrar jag om det är brottsligt att kontakta män för att fråga om de vill köpa sex av mig? Jag läste något om det en gång.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skatten

Försäljning av sexuella tjänster är inte olagligt i Sverige. Följden av detta är att man är tvungen att deklarera sina inkomster vid sådan försäljning. Den som lämnar felaktig uppgift om sin inkomst eller sina intäkter kan dömas för skattebrott till fängelse i högst två år, 2 § skattebrottslagen. Jag kan tyvärr inte svara på vad domstolen skulle komma fram till för exakt straff i ditt fall.

För att betala in skatten kan man anmäla sig till F-skattsedel och på så sätt också skatta på sina inkomster från försäljning av sexuella tjänster.

Mer om detta finns att läsa på Skatteverkets hemsida, här.

Kontakten med män

Att sälja sex är inte ett brott i Sverige. Det är därför inte heller olagligt att kontakta män i detta syfte.

Hoppas att detta gav svar på dina frågor!

Om du eller någon du känner behöver stöd för att ta sig ur prostitution finns hjälp att få på https://www.talita.se

Lawline RådgivareRådgivare