Frågor gällande arv och bostad vid skilsmässa

Vi ska skilja oss. Jag har fått ett arv som enbart ska gå till mig, jag la även in mer pengar i vår bostad och ska nu när vi säljer den få tillbaka det jag la in. Hur gör vi i bouppdelningen för att det ska bli korrekt?

Vad händer om man inte skriver något avtal?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande äktenskap regleras i äktenskapsbalken.

När det kommer till makars egendom finns detta reglerar i äktenskapsbalkens 7 kap. 1 § äktenskapsbalken, som anger att en makes egendom är giftorättsgods så länge den inte utgör enskild egendom. Enskild egendom kan vara bestämt genom äktenskapsförord, eller att en make har erhållit egendomen genom gåva, arv eller testamente – med ett villkor om att det ska utgöra en enskild egendom. Detta regleras i 7 kap. 2 § äktenskapsbalken.

När det kommer till själva bodelningen läggs makarnas giftorättsgods samman, sedan dras vardera makes skulder av, och sedan fördelas lika mellan makarna – vilket regleras i 11 kap. 3 § äktenskapsbalken. Eftersom ditt arv är enskild egendom, kommer de arvet inte ingå i bodelningen mellan dig och din make utan det utgör din enskilda egendom.

När det dock kommer till er gemensamma bostad, har det ingen betydelse om du har lagt in mer eller mindre pengar än din make, då den gemensamma bostaden anses vara giftorättsgods. Således innebär det att ni kommer dela lika på den summan som bostaden är värd.

Eftersom ni inte har skrivit något äktenskapsförord, kommer er bodelning ske utefter de regler som följs av äktenskapsbalken – således gäller det som är skrivet ovan, att ni delar lika på det som anses vara giftorättsgods, och behåller själva det som är enskild egendom.

Sammanfattningsvis kommer inte ditt arv vara med i en bodelning mellan dig och din make. Dock kommer er gemensamma bostad att vara det eftersom inga äktenskapsförord är skrivna. Känner du att ni behöver hjälp gällande er skilsmässan rekommenderar jag er att ta kontakt med Lawlines jurister. De kommer hjälpa er med allt kring er skilsmässa.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare