FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/03/2019

Frågan om bundenhet vid köpeavtal

Hej,

Jag vann i går en auktion på Tradera som visades i "mina köp" i någon sekund och sedan försvann.

när jag kontaktade säljaren så var han lika snopen som jag då denna auktion nu flyttats fram ett dygn, av anledningen att Tradera hade driftsstörningar. hur som helst så kontaktade jag Tradera med detta och dom hävdar att dom har rätt att göra detta, till trots att jag bevisligen redan vunnit auktionen.

Vad finns det för regelverk för detta?

Jag har spart undan den chattkonversation jag haft med både säljaren och Traderas kundtjänst.

vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Huvudregeln är att bundenhet uppkommer när du vinner auktionen, dvs du har då rätt att få varan. Dock måste man ta i beaktning att eftersom att du köpte varan hos en näringsidkare så är det deras regler som gäller. De har således rätt att skjuta upp auktionen. Vad som dock krävs, är att det ska stå i deras allmänna villkor eller liknande för att de ska ha stöd att göra det.

Hoppas du känner dig nöjd med svaret!

Med vänlig hälsning

Filip BraunRådgivare