FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/02/2023

Fråga om varför man kan söka upp en fällande dom som efter överklagande är friande

Hej! Jag blev falskanklagad för våldtäckt där tingsrätten först trodde på hennes version men där hovrätten sedermera friade mig helt. Frågan jag ställer är varför är en felaktig dom sökbar? Och hur länge? Och varför har hon som falskanklagade mig sekretess meddans jag som brottsoffer är sökbar, ps hon var 19.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga så undrar du varför man kan söka upp en fällande dom som efter överklagande blivit en friande dom. Anledingen till detta skulle man kunna säga är fler saker, för det första är det offentliga handlingar så vem som helst kan söka upp och begära ut domar. Det andra faktumet är att man måste skilja på två olika "fel" som kan uppstå i en rättegång - materiella fel och processuella fel. Ett materiellt fel innebär att rätten förtfarande tillämpat lagen på rätt sätt när de har dömt i målet, trots att sanningen varit den att du inte begått den handling som du blivit dömd för. För fallet att det föreligger ett processuellt fel så innebär det att procesuella regler inte har beaktats av rätten, exempelvis bristande förutsättningar att hålla förhör, bevisning har avfärdats på felaktiga grunder etc. Utöver detta föreligger en oskuldspresumtion mot den tilltalade vilket innbär att du som står åtalad för ett brott som utgångspunkt ses som oskuldig tills dess att det förebringats så stark bevisning som gör att din skuld är bevisad utom rimligt tvivel. Detta innebär alltså att det finns en risk att en person hamnar i din situation - att man blir dömd trots att man varit oskyldig, men det som spelar roll är här på vilken grund man blivit dömd? -  är det så att rätten fortfarande har tillämpat lagen på ett korrekt sätt? eller har den förbisett något bevis eller en part uppgivit falska uppgifter som varit avgörande för den fällande domen, i så fall kan man efter att domen vunnit laga kraft ansöka om resning (se 58 kap 2§  2p Rättegångsbalken).

Slutligen kan sägas att domar publiceras i sin helhet för att allmänheten ska få så stor inblick som möjligt i domstolarnas arbete, det är ett sätt att stärka allmänhetens förtroende för rättskipningen. Att du först blivit fälld och sedan är friad är ett bevis för att när Hovrätten prövade ditt fall så insåg de att ett misstag skett och har då rättat till detta, vilket innebär att den gamla domen är överspelad. Däremot kommer tingsrättens dom inte att tas bort men du "belastas" inte av den längre.

Hoppas du fått svar på din fråga, om du har ytterligare funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsnignar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare