FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/03/2023

Fråga om vårdnad, umgänge och bidrag till barn

Hej! Jag är en kvinna som förmodligen kommer att skaffa barn med en gay killkompis. Jag undrar hur det isåfall skulle se ut om man kör delad vårdnad- vad innebär det, hur mycket ”måste” barnet få vara hos varje person, vad har båda föräldrarna för tyckande rätt i frågor som rör barnet samt vad får jag ex i barnbidrag av fadern eller blir det försäkringskassan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Utgångspunkten för delad vårdnad av barn är att båda vårdnadshavarna har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av en god uppfostran, omvårdnad och ska behandlas med aktning för sin person (6 kap 1§ Föräldrabalken (fortsättningsvis FB)). Utöver detta har barnet också en rätt att få sin utrymme för en egen åsikt beträffande vårdnad, boende och umgänge (6 kap 2b§ FB). Den vägledande principen som är viktigt att alltid beakta som vårdnadshavaren är att barnets bästa alltid ska stå i centrum för beslut om vårdnad, boende och umgänge (6 kap 2a § FB) - innebörden av principen är bland annat att barnets stora behov av god kontakt med båda föräldrarna och om det finns en risk för att barnet far illa så kommer dessa vara ledande i frågor om vårdnad, boende och umgänge.

När det kommer till vilken rätt du som vårdnadshavare har att bestämma över barnet så har ni som vårdnadshavare rätt att besluta i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Men ju äldre barnet är, desto mer ska ni som vårdnadshavare beaktabarnets egen åsikt och önskemål (6 kap 11 FB). Som huvudregel gäller att det som står i 6 kap 11§ FB gäller för er som vårdnadshavare tillsammans, alltså kan du inte ensam besluta i dessa typer av frågor utan det ska som sagt göras av er båda två. (6 kap 13 § st 1 FB) Vad gäller sådana saker som ni som vårdnadshavare kan besluta om ensam är om beslut över barnets vårdnad är brådskande och den andra vårdnadshavaren ska vara förhindrad kan ta del i beslutet (6 kap 13 § st 2 FB). De exempel som räknas upp i lagtexten är om vårdnadshavare är sjuk eller frånvarande. Men det ska noteras att allt för ingripande åtgärder inte kan beslutas av ena vårdnadshavare ensam, såvida inte barnets bästa motiverar det (6 kap 13§ st 2 FB). Detta innebär alltså att i de flesta frågor av något allvarligare natur - inte exempelvis barnets klädsel - är beslut som ni ska fatta gemensamt som vårdnadshavare.

När det kommer till boende eller umgänge så regleras det olika och avgörande för vilken av regleringarna som kickar in beror på om barnet bort hos en av er (boföräldern) eller om barnet bor hos er båda två. Boendefrågan kan lösas av domstolen genom att någon om av er väcker talan om boende i tingsrätten (6 kap 14a§ st 1 FB), annars kan ni som vårdnadshavande föräldrar avtalan om hur barnet ska bo - exemepelvis varannan vecka (6 kap 14a§ st 2 FB). Om barnet inte bor växelvis hos er båda har den föräldern som barnet inte bor hos en rätt till umgänge med sitt barn och att få till stånd ett fungerande umgänge är ett ansvar som åligger er gemensamt (6 kap 15§ st 1 och 2 FB). Umgänget ska tillgodoses så långt som möjligt och man kan säga att det kan göras exemeplvis över helger eller kortare möten. Det är möjligt för er som vårdnadshavare och föräldrar att avtala om hur umgänget ska utövas - det är viktigt att avtalet är skriftligt och det ska godkännas av socialnämnden för att avtalet ska bli glitigt (6 kap 15a § st 3 FB). Annars kan detta också beslutas av rätten genom att någon av er väcker talan i domstol (6 kap 15a§ FB).  Om det är lång ressträcka mellan boföräldern och föräldern som har rätt till umgänge så ska boföräldern bidra till resekostnaderna efter vad som är skäligt med beaktande av dennes ekonomiska förmåga och övriga omständigheter (6 kap 15b § FB).

Du ställde frågan om barnbidraget och det betalas ut automatiskt till er som vårdnadshavare av försäkringskassan, du kan läsa vidare om det här.

Hoppas du fått klarhet beträffande din fråga, om du har ytterligare funderingar är du välkommen att ställa ytterligare frågor.

Hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare