Fråga om våldtäkt vid samlag mellan två fulla ungdomar

Hej! Min 16åriga tjejkompis var full när hon potentiellt hade sex med en annan 16årig kille som också var full. De båda hade druckit ungefär lika mycket alkohol (ca 0.4 liter jäger (35% alkoholhalt) var) och båda var väldigt väldigt berusade. Killen minns bara att hon på egen hand tog av sig sina kläder och att de låg i samma säng nakna och att tjejen försökte rida på honom men vet inte om de hade sex. Tjejen har helt minnesluckor och minns ingenting av delen i sängen. Hon minns endast tidigare under kvällen då de hånglar. Nu i efterhand funderar tjejen på om det räknas som våldtäkt om de nu verkligen hade sex. Men hur påverkar det fallet i och med att killen också var jätteberusad? Enda skillnaden mellan deras berusning är att killen inte har lika stora minnesluckor från kvällen. Om de hade sex, blev båda våldtagna av varandra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottsbalken

Av 6 kap. 1 § första stycket brottsbalken) följer att den som med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år. Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivilligheten har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt. I andra punkten sägs att en person aldrig kan anses delta frivilligt om gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av berusning befinner sig i en särskilt utsatt situation.

Den som begår en gärning som avses i (6 kap. 1 § brottsbalken) och är grovt oaktsam vad gäller omständigheten att den andra personen inte deltar frivilligt döms enligt (6 kap. 1 a § brottsbalken) för oaktsam våldtäkt till fängelse i högst fyra år. Om gärningen med hänsyn till omständigheterna är mindre allvarlig ska det inte dömas till ansvar. De aktuella bestämmelserna om sexualbrott innebär att gränsen för en straffbar gärning numera går vid om deltagandet i en sexuell aktivitet är frivillig eller inte. Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt ska det framför allt beaktas om frivilligheten har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt. Bedömningen av om deltagandet har varit frivilligt eller inte ska grundas på situationen i dess helhet.

Om det kan konstateras att deltagandet inte är frivilligt aktualiseras frågan om vad gärningsmannen insett eller borde ha insett i fråga om deltagandet var frivilligt. För att straffansvar för oaktsam våldtäkt ska komma i fråga krävs det objektivt sett att gärningsmannen har genomfört ett samlag eller en jämförbar sexuell handling med en person som inte har deltagit frivilligt. I första hand avses sådana situationer där gärningsmannen har varit medvetet oaktsam, dvs. fall där han eller hon misstänker att den andra personen inte deltar frivilligt men ändå genomför den sexuella handlingen.

Gärningsmannen måste dessutom ha varit likgiltig inför att målsägandens deltagande inte var frivilligt. För att pröva om gärningsmannen varit likgiltig i förhållande till omständigheten att målsäganden inte har deltagit frivilligt måste man se till de faktiska omständigheterna i det enskilda fallet. Handlingar som har föregått händelsen och vad som har hänt efter den blir av betydelse, liksom vad som kommit fram om parternas agerande under själva händelseförloppet. Även gärningsmannens ålder, mognad och psykiska hälsa kan vara omständigheter av betydelse för bedömningen.

Av frågeställningen framstår det som att deltagandet varit frivilligt från såväl honom som henne. Visserligen har de varit fulla och tjejen så pass full att hon har minnesluckor från kvällen. Fråga är om han då kan anses ha otillbörligt utnyttjat henne på grund av berusningen och hennes särskilt utsatta situation. Att hon har minnesluckor från kvällen innebär dock inte nödvändigtvis att hon varit mer utsatt än honom. Det kan lika väl vara så att hon har utnyttjat honom på grund av hans berusning även om han inte har minnesluckor från kvällen. För mig ligger det dock närmare till hands att se den sexuella handlingen som frivillig från bägge två. Till stöd för det påståendet skulle vara att hon frivilligt på egen hand tagit av sig kläderna. De är dessutom lika gamla vilket Högsta domstolen sagt kan vara en omständighet av betydelse för bedömningen (NJA 2009 s. 668). Att alkohol är inblandat försvårar givetvis bedömningen om det funnits någon frivillighet eller inte. Då jag inte vet mer om omständigheterna skulle jag dock säga att det framstår som vanliga sexuella handlingar mellan två fulla ungdomar och att ingen våldtäkt har skett.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare