FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/02/2023

Fråga om väckande av talan mot målsäganden

Jag har ett MålNr i Nyköpings tingsrätt där med flera Målsäganden gentemot undertecknad & en Företrädare/Försvarare för mig. Min fråga är Kan jag utföra Motanmälan genom min Företrädare gentemot Målsäganden?? Hur fungerar det??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

För att försäkra mig om att jag förstått din fråga rätt så tolkar jag det som att du undrar om du kan stämma målsäganden. Inom processrätten finns det som huvudregel en möjlighet för dig att stämma din motpart i en ny rättegång - frågan är om du vill stämma denne inom ramen för ett tvistemål eller ett brottmål. Begränsningar för måltyperna är att domstolen kommer avvisa en talan som handlar om "samma sak" och kan göra detta antingen med hänvisning till litispendens eller res judicata. Litispendens är relevant för tvistemål innebär att domstolen kommer avvisa din talan om det redan föregår en anhänginggjord rättegång som avser samma sak, det finns alltså ett förbud mot att samma fråga behandlas i parallella rättegångar för att minska risken att motstridiga domar uppstår.

Res judicata däremot är relevant både i förhållande till tvistemål och brottmål och innebär ungefär att "saken är avgjord". Rätten tar generellt sett ställning till detta i ett tidigt stadium av handläggningen för att minska rättgångskostnaderna av att annars driva en talan som kommer bli avvisad i ett senare stadium (34 kap 1§ rättegångsbalken). Regeln innebär mer konkret att för varje dom som vunnit laga kraft så omfattas saken som avgjorts av den så kallade rättskraften och det är rättskraften som sätter gränsen för vad som är "samma sak". I brottmål kommer regeln i uttryck genom som du säkert känner till förbuder mot att åklagaren i ett nytt åtal väcka talan om samma sak igen (se 30 kap 9§ rättegånsbalken). I tvistemål kommer regeln i uttryck på samma sätt och innebär att två parter inte kan tvista om samma sak om saken redan blivit fastlagd i en föregående dom (se 17 kap 11§ Rättegångsbalken), i den nya talan skulle exempelvis nya omständigheter behöva tilläggas för att ändra saken.

Alltså finns det inget principiellt hinder mot att du väcker talan mot målsäganden, det som spelar roll är helt enkelt hur du och din advokat väljer att forumlera talan så att det inte blir "samma sak".

Hoppas du fått klarhet beträffande din fråga. Om du har ytterligare funderingar är du välkommen att ställa ytterligare frågor.

Med vändliga hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare