FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/10/2015

Fråga om två konkurrerande bilverkstäder får öppnas i samma lokal

om jag hyr lokal och jag har bilverkstad och sen i samma byggnad öppnas en till bil verkstad och när jag pratar med hyresvärden och frågar han seger att han viste inte om att lokalen väg mot väg skulle bli verkstad

får han göra så och innan dom öppnade sa han att dom ska sälje moppeder

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till LAWLINE.

Det finns tyvärr inget lagstöd som förbjuder konkurrerande verksamhet i en och samma lokal.

Lagen som reglerar konkurrensfrågor är konkurrenslagen och den finner du: https://lagen.nu/2008:579
Syftet med lagen är att se till att fri och effektiv konkurrens råder och att en hyresvärd hyr ut lokalen till två konkurrerande verksamheter anses inte vara otillbörligt.

Däremot ser det annorlunda ut ifall du och hyresvärden har kommit överens genom ett skriftligt eller muntligt avtal om att ingen bilverkstad får öppnas i samma lokal. Då är hyresvärden bunden av avtalet och om det bryts har hyresvärden orsakat dig ekonomisk skada och då måste han/hon ersätta dig för den här skadan. För att ett avtalsbrott ska föreligga så krävs dock att det verkligen har funnits ett avtal. Det är den som hävdar att avtalet finns som måste bevisa det vilket kan bli problematiskt om det rör sig om muntligt avtal.

Om ni har ingått avtal om att ingen konkurrerande verksamhet får bedrivas i samma lokal så kan du alltså använda det som skydd.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och jag hoppas att det löser sig för dig!

Hälsning,

Odysseas Georgakakis PaulssonRådgivare