FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/11/2016

Fråga om tidsåtgång för besked från Skatteverket om att vigselbevis har registrerats

Jag har registrerat mitt vigselbevis på skatteverket och undrar hur lång tid det tar tills jag får besked om att det är registrerad?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Det är dessvärre svårt för mig att uttala mig om exakt hur lång tid det kommer att ta för dig innan du får besked om att ditt vigselbevis har blivit registrerat. Skatteverket verkar dock på sin hemsida göra en uppskattning om att besked normalt ska komma inom två veckor från det att du betalat ansökningsavgiften, förutsatt att du och din make undertecknat och skickat in registreringsansökan till Skatteverket och om ärendet i övrigt är rätt skött.

Om det dröjt mer än två veckor sedan du skickade in ditt vigselbevis till Skatteverket skulle jag därför rekommendera dig att du ringer till Skatteverket och frågar när de tror att de hunnit registrera ditt vigselbevis.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare