Fråga om testamente och särkullsbarns arv

Hej!

Vad händer med mitt arv som särkullsbarn. Om det finns ett testamente som innebär orubbat bo. Eller det inte finns något testamente. det finns endast bankmedel och möbler att dela. Skall alla tillgångar från båda räknas samman delas vid testamente. Om det inte finns testamente är det samma vid delning.

Hur delas detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om din förälder har testamenterat så att du ska få ut ditt arv först efter din förälders efterlevande make/maka också går bort, d.v.s. att din förälders efterlevande make/maka ska få bo i orubbat bo, kan du vänta med att få ut ditt arv. Enligt 7 kap. 1 § ärvdabalken har du som särkullsbarn dock rätt att få ut ditt arv direkt, d.v.s. du kan välja att inte ta hänsyn till det som följer av testamentet.

Som bröstarvinge till din förälder har du enligt lag rätt till hälften av din förälders kvarlåtenskap, om testamentet skulle säga något annat kan du klandra detta. Till exempel skulle din förälder kunna testamentera så att halva kvarlåtenskapen tillfaller dig och halva den efterlevande maken/makan.

Är du din förälders enda barn är du också hans eller hennes enda arvinge och eftersom du är särkullsbarn kan du direkt få ut hela ditt arv, oavsett testamente, efter att bodelning görs mellan din förälders dödsbo och den efterlevande make/makan. Oavsett om testamente finns eller ej görs då en en bodelning mellan dödsboet och den efterlevande maken där all deras giftorättsgods (t.ex. bankmedel och möbler, om detta var deras giftorättsgods och inte enskilda egendom) läggs samman och sedan delas på två. Den egendom som hamnar på din förälders dödsbo är det som sedan blir ditt arv.

Hoppas att svaret var till er hjälp. Har ni fler frågor kan ni ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare