Fråga om snatteri.

Hej.

Jag var och handlade och plockade på mig mina varor, och tänkte sedan panta. Jag antog i förväg att pantrummet låg inuti själva butiken, men när jag frågar personalen om var pantrummet ligger så förklarar hon att det ligger precis utanför butiken. Inledningsvis gick jag mot utgången för att panta, men kommer på att jag har matvaror på mig, i min väska som jag använder när jag handlar. Jag tänker först ställa väskan kvar i affären, men eftersom det är min privata, så tänkte jag att om jag lämnar den kanske den försvinner, så "äsch, jag ska bara in och ut - det går snabbt och ingen märker" tänkte jag.

Jag tar med mig min väska med matvarorna och går mot pantrummet. Precis framme vid pantrummet blir jag gripen av väktare/OV, som griper mig för snatteri. Jag hade tydligen passerat "sista betalningsgräns" så enligt dem har jag begått snatteri.

Jag hade ingen intention att stjäla. Jag har aldrig stulit något förut. Man ser klart och tydligt på kamerorna att jag är på väg mot pantrummet för att panta, när de tar mig.

Jag känner mig så dum och det känns på sätt och vist orättvist.

Kommer jag att dömas för snatteri? Vad tror ni?

Lawline svarar

Hej! Vad roligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Objektiva rekvisit
Om brottet snatteri står i 8 kap. 2 § i Brottsbalken (BrB), se här. För att bli dömd för ett brott krävs att man uppfyller både de objektiva och de subjektiva kraven (rekvisiten). De objektiva rekvisiten i snatteri är att du ska ha tillägnat dig annans egendom genom att rubba dennes besittning. Det innebär att du har tagit annans egendom från denne. I ditt fall så är det butiken som ägt varorna och du har "rubbat butikens besittning" samtidigt som du gick ur butiken. De objektiva rekvisiten för snatteri är alltså uppfyllda.

Subjektiva rekvisit
För att du ska bli dömd för snatteri så krävs att även de subjektiva rekvisiten är uppfyllda. Det vill säga att du haft ett uppsåt (en vilja) att även tillägna dig dessa varor utan att lämna tillbaka dessa. Det är svårt för mig att säga vad jag tror utgången av målet kommer bli, men kom ihåg att all bevisbörda ligger på åklagaren. Det är alltså åklagaren som måste bevisa att din tanke var att "snatta" varorna.

Ett jättestort lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare