Fråga om skillnaden mellan våldtäkt och olaga intrång

Är våldtäkt olaga intrång?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Inledningsvis vill jag göra dig uppmärksam på att olaga intrång och våldtäkt är helt separata brott som - trots innebörden i vardagligt tal.  Olaga intrång är ett hemfridsbrott, vilket regleras i 4 kap 6 § 2 st Brottsbalken. Själva intrånget är i en "byggnad eller ett fartyg, på en gårdsplan eller på en annan liknande plats".   Rekvisitet att intrånget ska ha skett olovligen är visserligen motsvarande det gällande våldtäkt, dvs. handlingen har skett utan samtycke. En viktig skillnad när det kommer till våldtäkter är att andra omständigheter ex. "kränkningen i sig" som har en stor inverkan på om brottet exempelvis rubriceras så som grov. Alltså finns det ytterligare omständigheter vid sidan av avsaknaden av samtycket för hur bevisbördans placering om samtycke förelegat eller inte som skiljer brotten emellan - resonemangen kommer skilja betydligt.

Hoppas du fått klarhet i din frågeställning. Om du däremot har ytterligare funderingar så är du självklart välkommen att ställa ytterligare frågor.

Hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare