FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut30/01/2019

Fråga om servitut

Hej,

Jag behöver ta mig till min mark med grävmaskin för markarbete och måste köra med denna genom grannfastigheten.

Vad gäller beträffande detta?

Kan markägaren som äger marken som jag måste köra igenom vägra detta?

Måste jag betala ersättning för detta?

Vad gäller vid påverkan på marken (bandskador, spår mm)

Mvh Per

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den situation du beskriver är mycket vanlig. Huvudregeln är såklart att din granne har rätt till sin fastighet och bestämmer vem som får köra på den. Till denna huvudregeln finns reglerna om servitut. Ett servitut är en rättighet för en fastighetsägare att på ett specifikt sätt bruka en grannes fastighet (t.ex. genom att utnyttja en väg).

Det finns två typer av servitut - avtalsservitut och officialservitut. Ett avtalsservitut är en överenskommelse mellan två fastighetsägare som innebär att den ena fastigheten får en rätt till något på den andra fastigheten (t.ex. en väg), i utbyte mot att den andra fastigheten får ersättning för detta. Om din granne vägrar att sluta ett sådant avtalsservitut, kan du vända dig till en myndighet som kan besluta om officialservitut. Ersättning brukar även utgå i dessa fall. Om en myndighet beslutar om officialservitut, är din granne tvungen att låta dig nyttja vägen.

Du kan läsa mer om servitut på https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/Tillgang-till-annans-mark/Servitut/ samt 14 kap Jordabalken.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor. Du kan även vända dig till vår juristbyrå på info@lawline.se för att få mer hjälp.

Carl Trolle OlsonRådgivare