Fråga om rent strikt ansvar, hundlagen

Hej, om man tar in barn i en offentlig hundrastgård (dom har inga egna hundar med sig) och barnen springer runt med långa pinnar mot hundarna samt springer mot hundarna för att fånga dom, provocerar dom extremt mycket. Om de nu blir så att en hund biter barnet pga att detta, vem bär ansvaret då?

Nyfiken hundägare.

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Relevanta lagar som gäller

När det gäller en hundägarens ansvar för skador som en hund orsakar regleras detta i lagen om tillsyn över hundar och katter. Denna lagen brukar även kallas för hundlagen i folkmun.

För en hundägare gäller vad som kallas "rent strikt ansvar" för skador som orsakas av deras hund, (19 § hundlagen).

Rent strikt ansvar

Rent strikt ansvar för hundägaren innebär att du som hundägare blir skadeståndsskyldig oavsett av vilken anledning skadan uppkommit, det spelar då ingen roll om du eller någon annan orsakat skadan. Det finns dock en möjlighet för hundägaren att kräva tillbaka betalning av den som kan bevisas ha orsakat skadan, (19 § hundlagen).

Hur läget skulle bli i din fråga

När det gäller din fråga skulle du bli tvungen att betala skadestånd till det barn som blivit biten av din hund, men om det kan bevisas att barnet bidragit eller orsakat skadan kan du troligen kräva tillbaka betalning av barnets föräldrar eller förmyndare.

Övriga råd

På grund av det rent strikta ansvaret som en hundägare har för sin hund, kan ett gott råd vara att kontrollera om din hemförsäkring har en ansvarsförsäkring. En ansvarsförsäkring kan täcka kostnader som uppstår genom skadestånd som du behöver betala för skada som hunden kan orsaka.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare