Fråga om rätten att få tillbaka deposition

Hej,

Jag hyr en lägenhet i andrahand av en kvinna som har förstahandskontrakt på lägenheten. Vi skrev 1 år med 1 månads uppsägning och jag betalade en deposition som ska återbetalas till mig vid utflytt (allt finns på kontraktet vi skrev). För en vecka sedan hade jag en vaktmästare från föreningen som åtgärdade några småproblem som fanns i lägenheten innan jag flyttade in, kvinnan hade ringt föreningen och bett dem fixa till detta. Men för att kunna komma in i lägenheten behövde vaktmästaren låna min nyckel och det var inga problem. Jag ringde sen ett samtal till föreningen där jag ställde en fråga om hur man återfår sin nyckel när vaktmästaren utfört ärenden i deras bostäder.

Kvinnan har nu i dagarna blivit av med sitt förstahandskontrakt då det visat sig att hon hyrt ut till mig utan lov från sin förening, och hon skyller på mitt samtal till föreningen som orsak till att hon blev "påkommen". Därför vill hon inte betala tillbaka depositionen till mig, som vi har kontrakt på att den ska återbetalas vid utflytt. Har hon rätt att göra så? Kan jag kräva tillbaka min deposition, hur isåfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När hyresvärden kräver deposition vid inflytt fungerar det som ett skydd för hyresvärden under tiden som hyresförhållandet pågår. Depositionen ska sedan betalas tillbaka vid utflytt om inte hyresgästen orsakat någon skada som måste ersättas - exempelvis skador av möbler, på väggar eller flyttstäd som inte blivit av. Som hyresgäst har man helt enkelt en vårdplikt av bostaden och med det följer också att hyresgästen ska vidta de åtgärder som behövs för den löpande skötseln av bostaden (se här).

Anledningen till varför din hyresvärd håller inne din deposition faller inte inom ramen för vad jag beskrivit ovan. Dessutom har hon begått ett kontraktsbrott genom att inte prata med föreningen först och det är inget hon kan ålägga dig skuld för. Så länge ingen skada uppstått i lägenheten som måste ersättas så har du all rätt att få tillbaka den deposition du betalat.

Avslutning

Jag råder dig att vända dig till kronofogen för ansöka om ett betalningsföreläggande - det kan du göra här. De kan du hjälpa dig att driva in dina pengar.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare