Fråga om rätt till arv

Jag undrar om min mormor kan göra min mamma arvlös genom att ge bort allt till ett av sina barnbarn?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 7 kap 1 § ärvdabalken (1958:637) har bröstarvinge (i detta fall din mamma) rätt till laglott, detta innebär att din mamma enligt lag har rätt till i vart fall halva din mormor kvarlåtenskap, kvarlåtenskapen därutöver kan din mormor fritt testamentera som hon behagar (förutsatt att hon t.ex. inte är gift), och om så vill inte låta din mamma ärva den halvan av kvarlåtenskapen.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du flera funderingar kan du ställa en ny fråga till Lawline.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare