Fråga om rätt att taga arv efter fastställt faderskap

Hej. Hade en kort sommarrelation för snart 50år sedan, med en tjej som var i ett fast förhållande. Ungefär 9mån därefter födde hon en dotter. Vi har inte haft någon kontakt under åren, i de fall jag stött på henne har hon undvikigt mig. Jag vet därför inte om faderskapet är fastställt. Nu finns ju DNA-tester, vilka kunde leda dottern till mig om jag är far. Hur ser arvsfrågan ut om hon fick en träff på mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Som jag har förstått det så har du efter många år fått det fastlagt att du kanske är pappa och undrar nu vilka regler som gäller för arv. Huvudregeln är att barnen (bröstarvingar) ärver sina föräldrar enligt 2 kap 1§ Ärvdabalken , det spelar ingen roll att du först nu får det bekräftat att du är hennes fader utan om DNA-testet skulle visa att ni är fader och dotter och ni får faderskapet fastställt så kommer hon som din bröstarvinge att ärva dig. Beroende på om du har fler barn (bröstarvingar) så kan hon behöva dela arvet med dessa enligt reglerna i 7 kap 1§ Ärvdabalken, om du exempelvis har två barn så får de hälften var (1/2), respektive 1/3 om du har tre barn osv.

Hoppas du fått klarhet beträffande din fråga, om du har ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare