FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/04/2017

Fråga om preskriptionstid för grovt bedrägeri och vållande

Preskriptionstid för grovt bedrägeri o vållande till lidande före döds dagen

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskriptionstiden för brott baseras på vad brottet har för straffskala. Man tittar på vad brottet har för högsta straff och sedan utgår man från vad som står i 35 kapitlets 1 § i brottsbalken.

För grovt bedrägeri, vars maxstraff är fängelse i sex år, i är preskriptionstiden tio år.

Det finns inget brott som heter vållande till lidande före dödsdagen. Det finns ett brott som heter vållande till annans död och ett som heter vållande till kroppsskada eller sjukdom, kanske är det något av dessa två du menar?

För vållande till annans död, med maxstraffet två års fängelse, är preskriptionstiden fem år.

För vållande till kroppsskada eller sjukdom, med maxstraffet sex månaders fängelse, är preskriptionstiden två år.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare