FrågaSKATTERÄTTÖvrigt30/07/2014

Fråga om personalliggare

Hejsan! För några månader sedan fick vi besök av skatteverket för en kontroll av personalliggaren. Jag hade då glömt att stämpla in.

Skatteverket har då bestämt att min arbetsgivare ska betala en kontrollavgift på 2000kr.

Min chef har utan att fråga mig dragit dessa pengar från min lön då han tycker att det var mitt fel och att jag borde betala summan.

Har han rätt att göra detta?

Mvh Jennie

Lawline svarar

Hej.

Enligt 39. kap 11 § Skatteförfarandelagen (2011:1244) är det den som driver verksamheten som ska se till att verksamma personer inom verksamheten dokumenteras i en s.k. personalliggare.

Detta gör att den kontrollavgift som kan tas ut av skatteverket när nödvändig dokumentation/personalliggare ej förts, enligt 50 kap. 3 - 4 §§, drabbar arbetsgivaren och inte arbetstagaren.

Visserligen kan det vara så att du och din arbetsgivare kommit överens om att det är du som arbetstagare som ska stå för denna kontrollavgift om det rent faktiskt är ditt ansvar att stämpla in. Detta framgår inte av din fråga och jag tror inte heller att ni gjort det.

Min uppfattning är då att din arbetsgivare inte haft rätt att dra av dessa pengar från din lön.

Här finner du skatteförfarandelagen.

Hoppas mitt svar var till någon hjälp och tveka inte att höra av dig igen för fler frågor.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare