Fråga om par under 15 år får ha samlag

Hej

Får ett par ha sex om båda är under 15 år?

Och vad är det för straff isåfall?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige blir man byxmyndig när man fyllt 15 år. Lagen som reglerar att en person som är under 15 inte får ha samlag med en person som är över 15 år är till för att skydda barn och unga från att bli sexuellt utnyttjade, 6 kap 4 § BrB.

En person som är 15 år eller äldre får inte ha sex med en person som är under 15 år gammal, detta klassas enligt lag som våldtäkt mot barn och kan ge ett straff på lägst 2 år och max 6 år. I detta finns det både försvårande och förmildrande omständigheter. Exempelvis om det är ett par där ena partnern är 14 år och andra 15 år så ses detta som en förmildrande omständighet dels för att de kan röra sig om några som är tillsammans och dels för att en 15 åring är för ung för att få ett straff som en vuxen skulle fått. Lagen är inte till för att straffa två ungdomar som vill ha sex utan för att skydda barn och ungdomar från att bli sexuellt utnyttjade.

Om paret båda är under 15 år är det dock inget som enligt lag hindrar de från att ha sex. Båda klassas som barn och inget av de är straffmyndiga (det blir man när man fyller 15 år).

För att det ska bli en polisutredning eller rättegång måste det göras en anmälan till polisen. Vilket i de flesta fall aldrig görs om sexet har varit frivilligt.

Sammanfattningsvis, så länge båda är under 15 eller båda över 15 så är det enligt lag tillåtet att ha sex. Om en har fyllt 15 år och den andra fortfarande är 14 år så klassas det egentligen enligt lag som våldtäkt mot barn men om sexet sker frivilligt och det är "uppenbart att det inte handlat om något övergrepp" så räknas det som en förmildrande omständighet (våldtäkt mot barn kan aldrig leda till straffrihet för att barnet ger sitt samtycke). Det krävs dock en anmälan för att en rättegång ska kunna ske, vilket i normalfallet inte sker om sexet varit frivilligt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare