Fråga om påföljder för oriktiga uppgifter i säljannons

Hej! Är det, rent juridiskt, ett brott att hävda att man säljer en raskatt (tex en Ragdoll) trots att den saknar stamtavla? Blocket kryllar av dessa annonser. Mvh Christina Öhman

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!
Om personen i fråga som lagt upp annonsen, genom den aktuella annonsen, säljer en katt som personen vet inte är en raskatt men personen likväl skriver i annonsen att det rör sig om en raskatt så kan detta utgöra bedrägeri om någon köper katten i tron att det är en raskatt och därmed betalar mer för katten än vad den hade betalt om katten inte varit en raskatt, se 9 kapitlet 1 § Brottsbalken. Utöver detta kan även den person som köpte katten kräva att köpet hävs eller kräva nedsättning av priset från säljaren motsvarande mellanskillnaden av vad katten egentligen var värd och vad köparen fick betala för katten.

Om personen som säljer katten skriver i annonsen att det är en raskatt som säljs men säljaren inte är medveten om att katten inte är en raskatt har dock inget brott begåtts. I detta läge kan dock likväl en köpare av katten möjligen kräva att köpet hävs alternativt kräva nedsättning av priset från säljaren om köparen betalat mer för katten än vad katten var värd. Dessa båda alternativ kräver dock att köparen kan bevisa att katten inte är en raskatt.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare