Fråga om myndighetsutövningen

Hej! Jag funderar över vad som räknas som myndighetsutövning samt vad som inte gör de?

Lawline svarar

Ett beslut eller åtgärd som fattas av myndigheter eller av utsedda privata aktörer och som påverkar en individ är myndighetsutövning. Beslutet kan både vara något gynnande och positivt för individen (t.ex. beslut om ersättning) eller något betungande (nekande av bygglov). Åtgärder som myndigheten tar som faktiskt inte påverkar en individ anses inte vara myndighetsutövning, t.ex. information som myndigheten utger.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare