Fråga om makes arv när det finns särkullbarn

Vill ställa en enkel fråga. Om min man som dött har 1 miljon kronor på banken. Hur mycket ärver jag som maka efter honom och hur mycket ärver de två särkullebarnen .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpliga lagar

Eftersom att din fråga avser arv så är ärvdabalken (ÄB) tillämplig. Jag kommer även att beröra bodelning i mitt svar, då kommer jag att använda mig av regler i äktenskapsbalken (ÄktB).

Arvsfördelning efter makes dödsfall - när det finns särkullsbarn

När makarna har gemensamma barn, så ärver den efterlevande maken före de gemensamma barnen. När det däremot finns särkullbarn med i bilden, ärver särkullbarnen (3:1 första stycket ÄB). Alltså ärver den efterlevande maken när det inte finns några särkullbarn. Såvida din make inte testamenterat tillgångar till dig, så ärver du inte honom.

Värt att notera är dock att den efterlevande maken alltid har rätt att ur kvarlåtenskapen få egendom till ett värde av fyra prisbasbelopp (3:1 andra stycket ÄB). I år är prisbasbeloppet 52 500 kronor. Ofta, men såklart beroende på hur mycket tillgångar man har, så får den efterlevande maken egendom till detta värde i och med bodelningen.

Bodelning vid makes dödsfall

Ett äktenskap löses upp antingen genom skilsmässa eller till följd av att den ena maken avlider (1:5 ÄktB). När ett äktenskap tar slut ska egendomen fördelas genom en bodelning (9:1 ÄktB). I bodelningen ska ert giftorättsgods ingå (10:1 ÄktB). Både din makes och din egendom är giftorättsgods, såvida det inte är enskild egendom (7:1 ÄktB). Egendom kan bli enskild egendom genom att det exempelvis angivits i ett äktenskapsförord. Såvida den miljonen på din makes bankkonto inte är enskild egendom, ska den ingå i bodelningen, tillsammans med alla era andra tillgångar (bostad o.s.v.). Alla tillgångar kommer att läggas samman och som utgångspunkt delas lika. Den halvan som hade varit din makes, kommer sedan att ärvas av hans barn.

Sammanfattningsvis så ärver du som maka ingenting, såvida din man inte testamenterat tillgångar till dig, eftersom att det finns särkullbarn. Däremot så kommer en bodelning att ske, där du som utgångspunkt kommer erhålla hälften av alla era tillgångar.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Sarah LianderRådgivare